// 12 TIPS om effectiever te werken en productiever te worden.
BeterZitten Ergonomische bureaustoelen

12 TIPS om effectiever te werken

×
Ga terug naar het overzicht

Praktische tips om meters te maken op kantoor.

Elke kantoor- of beeldschermwerker heeft het er weleens moeite mee: concentreren. Zeker als je in een open kantoor werkt ligt afleiding continu op de loer, collega’s overleggen met elkaar, iemand voert een telefoongesprek en weer een ander heeft de radio aan. We hebben een aantal praktische tips op een rijtje gezet om geconcentreerder en effectiever te kunnen werken.

  1. Zet e-mailwaarschuwingen uit om te voorkomen dat je wordt afgeleid door binnenkomende mails. En als je toch bezig bent: doe hetzelfde met de geluidjes van je mobiel. Doe ook eens gek, en zet je mobiel als het kan eens een paar uur uit om geconcentreerd te werken.
  2. Spreek collega’s aan op luide telefoongesprekken. Vraag of ze het door hebben en of ze een volgende keer gedempt willen spreken of bedenk samen een andere oplossing.
  3. Werk je in een open kantoor en moet je een concentratietaak uitvoeren? Probeer dan een rustige plek te vinden en laat je collega’s weten dat je het komende uur even niet beschikbaar bent.
  4. Heb je geconcentreerd aan een taak gewerkt of een taak afgerond? Beloon jezelf dan. Ga bijvoorbeeld een korte wandeling maken, een potje Candy Crush of WordFeud op je telefoon spelen of even social media checken. Dit zorgt er tevens voor dat je dit soort afleidingen niet tijdens taken doet. Geplande momenten van afleiding laden je brein weer op voor de volgende concentratietaak.
  5. Stop met multi-tasken! Rond eerst een taak af of werk met een tijdblok (60 – 90 minuten) per taak.
  6. Gebruik de laatste 5 tot 10 minuten van de dag om een to-do lijst te maken voor de komende dag. Dit zorgt ervoor dat je de volgende dag direct in het werkritme kan komen, zonder eerst te moeten bedenken wat je allemaal moet doen. Op deze manier creëer je rust in je hoofd, weet je wat je moet doen en kun je je beter concentreren per taak.
  7. Check je e-mail op vaste tijdstippen, niet direct zodra een mailtje binnenkomt. Bijvoorbeeld: halverwege je werkdag en nog een keer één uur voordat je naar huis gaat. Als het écht dringend is bellen ze wel of lopen ze even langs.
  8. Stel je e-mail in zodat hij opent in je agenda. Dat zorgt niet voor de afleiding van een volle inbox! Dus je mag ’s ochtend gewoon je e-mailprogramma openen, maar je ziet dan alleen de echte deadlines: tijdstippen waarop een meeting of iets anders belangrijks moet doen. Weten hoe dit moet? zoek in Google op [naam van e-mailprogramma] starten met agenda.
  9. Ga om het uur drie minuten wandelen. Loop als het kan even naar buiten, bijvoorbeeld een rondje om het kantoor of naar het einde van de straat. Beweging geeft je brein hersteltijd, -waarin het actief informatie opslaat en zorgt voor een betere concentratie als je weer terugkomt op je werkplek. Zo blijft je werksnelheid optimaal en win je tijd over een dag. Ja, je leest het goed: met even niets doen kun je sneller en beter werken.
  10. Voer de taak die het hoogste concentratieniveau vergt uit in de late ochtend (tussen 10:00 en 12:00), wanneer je concentratieniveau het hoogst is. De middag is beter geschikt voor brainstormen en creatieve taken, dan wel de wat simpelere uitvoerende taken.
  11. Maak in een open kantoorruimte duidelijke afspraken met collega’s om geluidsoverlast te voorkomen. Heb je bijvoorbeeld een overleg met een collega die langer duurt dan 5 minuten? Zoek dan even een andere ruimte op.
  12. Chaos op de werkplek = chaos in je hoofd. Probeer je werkruimte en bureau geordend en opgeruimd te houden om je brein zo min mogelijk ruimte tot afleiding te geven.

Lukt het je toch niet om meters te maken op kantoor? Probeer dan concentratietaken op een tijdstip te doen dat het rustiger is op kantoor of, indien mogelijk, probeer deze op te sparen voor een thuiswerkdag.

bron en afbeelding : BakkerElkhuizen

 

Neem contact op of bel: 0318 – 48 48 54

Ga terug naar het overzicht