Menu

Het effect van zit-sta werken op rugklachten en vitaliteit

Deel dit met je familie en vrienden
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Sta-zit werken gezonder?

Zit-sta werken wordt steeds populairder. Maar wat is nu daadwerkelijk het effect van afwisselend staand-zittend werken? Draagt het alleen bij aan de gezondheid of ook aan andere factoren? Deze impact is onderzocht d.m.v. meerdere onderzoeken onder callcenter medewerkers.

Het verbeteren van concentratie en creativiteit

Het is mogelijk om concentratie en creativiteit te verbeteren door het inlassen van herstelmomenten tijdens het werk, én door te bewegen tijdens het werk (Oppezzo & Schwarz, 2014; Chang et al., 2014).

Voor sommige medewerkers is dit echter niet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan callcenter medewerkers, voor wie niet mogelijk om hun plek te verlaten. Een alternatief om meer beweging te krijgen tijdens het voeren van telefoongesprekken is het gebruik van een sta-zit tafel.

Voor deze mensen heeft het staand werken nog een bijkomend voordeel. Mensen praten anders als ze gaan staan. In staande positie kunnen callcenter medewerkers bewegingen maken met hun hele lichaam en als gevolg daarvan gemakkelijker omgaan met emoties (Cakir, 2016).

Het voordeel is dat mensen zichzelf letterlijk activeren door te gaan staan. Dit heeft tot gevolg dat de medewerkers door staand werken scherper blijven en sneller kunnen werken (Ebara et al., 2008; Choi, 2010).

Meer staan op het werk, meer zitten thuis

Een recent onderzoek van de Engelse Loughborough University toont aan dat wanneer mensen meer staan achter hun bureau, ze thuis meer zitten. Dat is jammer, want dit doet het positieve effect van het staan voor een deel teniet.

zit sta bureau voor actief staand werken

Staand werken en werkmoraal en productiviteit

Een belangrijke voorspeller van de werkprestatie is de betrokkenheid bij het werk. Recent onderzoek laat zien dat de werkmoraal lager is op werkplekken waar medewerkers lang zitten (Munir et al., 2015).

Zou het mogelijk zijn om de werkprestatie van medewerkers te verbeteren door hen afwisselend staand en zittend te laten werken? Een aantal recente onderzoeken bevestigen inderdaad de positieve effecten van het afwisselen van zitten en staan bij callcenter medewerkers.

Josephine Chau van de universiteit van Sydney vond dat dat de introductie van zit-sta tafels leidt tot 38% meer medewerkers met een hoog energieniveau gedurende de gehele werkdag.

Gregory Garrett en collega’s van de universiteit van Texas stelden een groep callcenter medewerkers een zit-sta tafel ter beschikking. Ten opzichte van de zittende collega’s waren zij na 1 maand 23% productiever en dat verschil liep op naar 53% voor de 5 maanden die daarop volgden. De productiviteit werd hier gemeten door het aantal succesvol afgehandelde calls per uur.

Staand werken en rugklachten

Zowel langdurig zitten als langdurig staan zijn grote veroorzakers van rugklachten. Het werken aan een zit-sta bureau vermindert lichamelijk klachten, zoals pijn in de rug, nek, billen of bovenbenen juist. De afwisseling tussen zitten en staan zorgt voor meer dynamiek en een betere houding. Maar alleen een bureau neerzetten is niet genoeg. Je moet je werknemers voorlichting geven over het gebruik. Een deskundig werkplekadvies zou kunnen helpen om niet alleen een juiste werkplekinrichting te verzorgen, maar werknemers ook bewust te maken van een juiste houding om rugklachten te voorkomen.

Neveneffecten van zit-sta werken

Naast de positieve effecten van zit-sta tafels op de prestatie, dragen zit-sta tafels bij aan prettige werkomstandigheden en aan het beschermen van de gezondheid. Door het gebruik van zit-sta tafels neemt de zittijd af en verlaagt daarmee tevens het risico op klachten van het bewegingsapparaat, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

De uitdaging is wel om medewerkers de sta-zit tafels optimaal te laten gebruiken en maximaal rendement voor prestatie en gezondheid te borgen. Laagdrempelige software reminders kunnen ervoor zorgen dat zit-sta tafels goed gebruikt worden (Donath et al.).

Conclusie: Zit-sta tafels stimuleren meer beweging

Het stimuleren van meer bewegen in callcenters biedt potentieel om op duurzame wijze de prestaties van, en de werkomstandigheden voor callcenter medewerkers te verbeteren. Zit-sta tafels kunnen een praktische oplossing zijn om juist in callcenters meer te bewegen.

Wilt u meer weten over de effecten van staand-zittend werken in uw organisatie?  Neem contact met ons op voor de mogelijkheden tot een pilot om de effecten van afwisselend staand-zittend werken te onderzoeken. (bron: BakkerElkhuizen)

Zelf eens uitproberen?

BeterZitten heeft de beschikking over een elektrisch verstelbaar zit-sta testbureau van 120 x 80 cm. Bij serieuze interesse kunnen wij deze voor een korte periode op proef plaatsen.

Voor meer informatie of advies over zit-sta bureaus bel 0318-484854 of vul het contactformulier in.