Menu

Tips voor zzp-ers met RSI-klachten

Deel dit met je familie en vrienden
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Er zijn ontzettend veel zzp’ers die, net als een groot deel van werkend Nederland,  de hele dag achter de computer zitten.

Het grootste verschil tussen een zzp’er en iemand in loondienst is dat hij per uur betaald krijgt en helemaal nergens recht op heeft als hij ziek wordt. Je zult je dus zelf moeten verzekeren maar door de hoge kosten doen veel mensen dat niet. Tweederde van de zzp’ers is niet of onvoldoende verzekerd.

Een van de grootste risico’s als beeldschermwerker is het krijgen van RSI-klachten.

En bij mensen die met deadlines werken en uurtje-factuurtje betaald krijgen is dat risico zo nodig nog groter. Wat ga je doen als je als zzp’er RSI-klachten krijgt?

1.    Zorg voor een goed ingestelde werkplek, met goed meubilair.
Als werknemer heb je een werkgever die volgens de wet verplicht is om te zorgen voor een goede werkplek. Als zzp’er heb je geen werkgever en zul je er dus zelf voor moeten zorgen. Zorg dat je een goed instelbare en passende bureaustoel en bureau hebt. Het is even investeren maar het kan je een hoop ellende besparen. preventie is altijd goedkoper dan verzuim.

2.     Als je op locatie werkt bij een opdrachtgever laat je dan niet ergens in een hoekje wegdrukken achter een te hoog ingesteld bureau en op een oude bureaustoel.
Zorg er voor dat je op een behoorlijke werkplek zit. Het is verstandig om dit bij de voorbespreking van je opdracht meteen te vermelden. Een veelgemaakte fout is ‘oh, dat komt later wel als ik eenmaal begonnen ben’. Meestal komt het dan pas als het al te laat is.

3.    Voorkom klachten door op de juiste manier te bewegen.
Een groot deel van de fysieke klachten komt voort uit een onnatuurlijke manier van bewegen. Bijvoorbeeld krom achter je bureau zitten of typen met je onderarmen gesteund op het bureau.  Hierdoor zet je bepaalde spiergroepen langdurig onder spanning waardoor de spieren overbelast raken en zenuwen en bloedvaten afgekneld kunnen raken.Het gevolg hiervan kan zijn pijn in je rug, nek, schouders of armen.

4.    Zorg voor veel variatie in je activiteiten.
Je zit het grootste deel van je werk achter de computer. Maar je kunt er voor zorgen dat je in je vrije tijd veel en op een andere manier beweegt. Dat kan door te sporten. En als je niet van sport houdt kun je ook allerlei andere hobby’s doen. Zolang je maar genoeg beweging krijgt. Door op een andere manier te bewegen belast je de spieren ook op een andere manier. Hierdoor kun je opgebouwde spierspanning van het werk makkelijker  loslaten.

5.    Voorkom overmatige stress.
Bijvoorbeeld door niet te veel werk aan te nemen. Stress zorgt er voor dat je lichaam hormonen aanmaakt waardoor je spierspanning omhoog gaat. Als je dit combineert met een verkeerd ingestelde werkplek, onnatuurlijk bewegingsgedrag en weinig variatie in bewegen dan heb je alle ingrediënten om RSI, rugklachten, nekpijn, of schouderklachten te ontwikkelen.  Een van de beste maar ook moeilijkste manieren om stress te voorkomen is zorgen dat je niet al te veel werk aanneemt. Dit is vaak moeilijk omdat meer werk simpelweg meer geld oplevert en je als ondernemer graag wilt pakken wat je pakken kan. Anders gaat de concurrentie er misschien mee aan de haal. Probeer hierin toch een zo goed mogelijke balans te vinden.

Als het je lukt om de bovenstaande adviezen toe te passen dan is de kans op het ontwikkelen van ernstige klachten minimaal.
Als je al klachten hebt dan is de kans groot dat je hiermee de klachten weer onder controle kunt krijgen. Alleen is het vaak moeilijk om goed en rustig te kunnen overzien hoe je dit aan moet pakken als het eenmaal mis is.  Mede doordat het ziek zijn als zzp’er zulke grote gevolgen heeft, geeft dit vaak veel stress waardoor je in een negatieve neerwaartse spiraal terecht kunt komen.

Voor meer informatie of advies bel 0318-484854 of vul het contactformulier in.