BeterZitten Ergonomische bureaustoelen

Tips voor een juiste zithouding

×
Ga terug naar het overzicht

De mens is niet gemaakt om stil te zitten, maar om te bewegen. Wetenschappelijk is bewezen dat een juiste zithouding rugklachten in belangrijke mate kan verminderen. Dynamisch zitten is aanbevolen, dit betekent zo vaak mogelijk wisselen van zithouding.

  • Gebruik de hele rugleuning van de bureaustoel
  • Zit rechtop op de stoel
  • De juiste zithoogte is gelijk met de lengte van de onderbenen, de voeten staan dan plat op de grond
  • Gebruik de hele zitting van de bureaustoel
  • Zit dicht bij het werkblad
  • Gebruik de armleuningen van de stoel
  • Wissel regelmatig van houding
  • Sta regelmatig even op
  • Steek bij het zitten de billen achterin de bureaustoel en schuif niet meer naar voren
  • De hoogte van het werkblad is gelijk of iets lager dan de armleuningen van de bureaustoel
Beter leren zitten

De juiste zithouding met een goede stoel

Zorg ervoor dat u een ergonomische bureaustoel aanschaft en dat u deze op de juiste manier instelt. Als u de bureaustoel goed instelt: 

  • Zit u rechtop in de stoel.
  • Wordt uw rug goed ondersteund op de plekken waar u de meeste ondersteuning nodig hebt.
    Een goede rugleuning komt tot schouderhoogte. De steun van uw bureaustoel helpt u om uw rug recht te houden en niet in elkaar gezakt te zitten. 
  • Staan de armleuningen op de juiste afstand van uw lichaam en op de juiste hoogte om ondersteuning te bieden. 
  • Staan uw hoofd, schouders en heupen in lijn.
    Balans zorgt voor de minste belasting van uw spieren en gewrichten. Als uw heupen, schouders en hoofd in een loodrechte lijn staan zit u het beste in balans. Dit zorgt ervoor dat het gewicht in de bekken zit, zodat uw rug- en buikspieren zo min mogelijk worden belast. Met de juiste instelling van de hoogte en diepte van de zitting van uw bureaustoel voorkomt u rugklachten door onbalans. 
  • Staan uw voeten stabiel op de grond, zonder dat u op het puntje van uw stoel hoeft te zitten.
    Dit wordt bepaald door de zithoogte van uw stoel. Als uw knieën en heupen een rechte hoek hebben, staat uw stoel in de juiste zithoogte. Zit u te hoog, dan krijgt u onvoldoende steun en komt er veel gewicht op uw onderrug. Zit u te laag, dan kantelt u automatisch uw bekken waardoor u met een kromme rug zit. Stimuleert de stoel om te variëren in houding. Zo voorkomt u dat uw spieren vast gaan zitten in de verkeerde en misschien gespannen houding.

Gezond zitten

Een goede stoel bij rugklachten is essentieel. Maar er zijn meer zaken waar u op kunt letten om een goede zithouding in te nemen. De belangrijkste is regelmatige onderbreking van de zithouding. Bijvoorbeeld door een rondje om te lopen, even koffie te halen of met een zit-sta bureau. 

Wat dacht u van het instellen van uw beeldscherm op de juiste hoogte en kijkafstand? Uw hoofd weegt ongeveer 6 kilo. Als u uw hoofd kantelt betekent dit veel druk op uw nekspieren. De juiste instelling van uw beeldscherm zorgt dat uw hoofd goed in balans op uw lichaam ligt. 

Ook de plaatsing van uw muis en toetsenbord maken veel verschil. Als u deze zo plaatst dat uw armen ondersteund worden door de armleggers van uw bureaustoel haalt u veel druk van de rug af. 

In ons gratis E-book 20 Tips om Beter te Zitten leggen we u stap voor stap uit hoe u uw werkplek zo in kunt richten dat uw zithouding optimaal is.

Download E-book Ga terug naar het overzicht
Week proberen?