BeterZitten Ergonomische bureaustoelen

Langdurig zitten: risico’s en aanbevelingen

×
Ga terug naar het overzicht

Langdurig zittend werk doen brengt veel risico’s met zich mee. Wij geven een overzicht van deze risico’s en laten zien dat u er zelf iets aan kan doen om deze te verminderen. Het levert gezondheidswinst op, meer vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

Zittend werk en de wet

Maatregelen of richtlijnen voor het beperken van risico’s bij langdurig zitten, bij thuiswerken of op kantoor, zijn nog niet in een (Nederlandse) wet opgenomen. Er is wel in 2017 een Beweegrichtlijn (1) opgesteld waarin geadviseerd wordt langdurig stilzetten te voorkomen en risico’s te beperken door af en toe wat beweegmomentjes (2) te pakken.

Over welke risico’s van langdurig zitten hebben we het dan?

  • Verminderde mobiliteit
  • Hart- en vaatziekten
  • Klachten aan nek, rug en schouders
  • Type 2 diabetes
  • Verminderde zaadkwaliteit bij mannen
  • Depressieve klachten
  • Sommige vormen van kanker
  • Toename van het lichaamsgewicht

Onderzoek heeft nog niet uitgewezen hoe de klachten precies ontstaan. Maar het kan te maken hebben met langdurige en verkeerde belasting van spieren en gewrichten, de hoeveelheid mineralen in de botten en de kwaliteit van de bloedvaten.

Wat kunt u zelf doen?

Het is om risico’s te beperken goed om tijden van zitten af te wisselen met momenten van beweging. Bewegen is goed voor botten en gewrichten, spieren en bloedvaten en de algemene gezondheid. De volgende maatregelen kunnen beweging stimuleren:

  • Laat collega’s zelf koffie halen
  • Gebruik de trap in plaats van de lift
  • Drink voldoende water, geeft ook weer een gang naar het toilet
  • Zet de auto eens wat verder weg met parkeren
  • Laat de auto eens staan en pak de fiets of ga lopen
  • Ga lunchwandelen
  • Maak gebruik van een kantoorfiets of spelmomenten als een pingpong tafel
  • Loop even naar een collega in plaats van te appen of te mailen
  • Ga eens staan als u moet bellen
  • Neem als richtlijn één keer per half uur twee minuten het zitten onderbreken door te bewegen
  • Kies een balanskruk om af te wisselen met een bureaustoel of als bijzetkruk

Wat levert het u op?

  • Het vermindert de kans op hart en vaatziekte, beroerte en diabetes
  • Het geeft een beter gevoel en verhoogd de productiviteit
  • Bewegen is goed voor botten, spieren en gewrichten
  • Maakt het gelukshormoon Serotonine aan dat zorgt voor zelfvertrouwen en tevredenheid
  • Helpt het gewicht onder controle te houden
  • Minder angsten en depressies

Wat kunt u als werkgever doen tegen langdurig zitten?

De werkgever is samen met de werknemer verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek thuis en of op kantoor. Er is een wettelijke plicht om arbeidsrisico’s te beperken. Het is ook in beider belang dat de werknemer vitaal, gezond en gelukkig is en dat uitval door ziekte kan worden voorkomen. Het helpt dus om een aantal maatregelen te nemen, bijvoorbeeld: – In geval van een kantine of het verstrekken van een lunch te zorgen voor gezonde producten of:

  • Maak het mogelijk dat werknemers regelmatig een beweegmoment kunnen nemen
  • Sta niet toe dat mensen achter de computer de lunch nuttigen en dan gewoon doorwerken
  • Maak flexibele werktijden mogelijk, dat geeft een gevoel van vrijheid
  • Ondersteun sportabonnementen of bedrijfsfitness
  • Organiseer een Vitaliteitsweek met voorlichting over gezond werken
  • Stel dynamisch kantoormeubilair ter beschikking
  • Kies voor staand vergaderen of hoge statafels in de kantine
  • Ga eens samen wandelen bij een overleg in plaats van aan een vergadertafel te gaan zitten

Beweegrichtlijn om minder lang te zitten

Minstens 150 minuten per week matig intensieve inspanning, verdeeld over meerder dagen.
Langer vaker of intensiever bewegen geeft meer gezondheidswinst. Aanbevelingen:

  • Zeker twee keer per week bot- en spierversterkende oefeningen doen en voor ouderen ook balanstraining
  • Voorkom veel en langdurig zitten (ook thuis)

Goed zitten is ook belangrijk

Kantoorwerk is nu eenmaal gebonden aan een beeldscherm waarbij we veelal gaan zitten. Natuurlijk is veel bewegen heel goed voor ons, maar als we dan al zitten, laten we dan op een goede ergonomisch verantwoorde manier zitten. U leest hier alles over in ons gratis E-book met 20 TIPS om beter te zitten.

Meer bewegen op de werkvloer en minder langdurig zitten?

Heeft u naar aanleiding van deze blog nog vragen? Zou u eens vrijblijvend van gedachten willen wisselen over meer bewegen op de werkplek of hoe u beter kunt gaan zitten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op
  1. https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017
  2. https://tools.kenniscentrumsportenbewegen.nl/beweegmomentjes/hoofdstuk/beweegmomentjes-op-het-werk/





Ga terug naar het overzicht
Week proberen?